Siiru 'Ala Barokatillah

Tidak Ada Insan Suci Yang Tidak Mempunyai Masa Lampau Dan Tidak Ada Insan Yang Berdosa Yang Tidak Mempunyai Masa Depan

Erm, kali ni gua cuba mencipta artikel untuk dikongsi… Dan entah kenapa gua terasa nak bercakap tentang kitalah yang menjadi hiasan dunia. Huhuhu!!!

SahabatKU…

Dunia ini adalah taman singgahan sementara. Hidup ini ibarat perjalanan yang masih jauh mencapai destinasinya. Perjalanan ini harus cermat dipandu. Kalau tanpa hemah kemungkinan kecelakaan yang bakal bertandang. Saat itu antara hidup dan maut menjadi harapan. Kalau masih berkesempatan meneruskan hidup, perjalan mungkin masih boleh disambung. Itu pun makan masa untuk sembuh dari luka-luka kecelakaan. Ha, sempatlah mencari makna keinsafan! Kalau sebaliknya pula? Maut bertamu? Haduh, celakalah diri kau….

Kalau benang dah basah,
Bagaimana mampu ditegakkan?

Kalau diri sendiri pula duduk dalam bakul,
Mustahil la untuk diangkat sendiri….

Dah jupe gading elok,
Tanduk lame juga yang ditingglkan….

Api lawan api, hangus juga yang jadi hasil,
Untung sapa yang dapat?
Kalau dah hangus tu rugilah yang menang…..

Itulah gelagat manusia….

Huh, balik-balik penyesalan jugak menjadi noktahnya. Haduh gelagat manusia cukup memuakkan perut bumi ini menerima MEREKA sebagai tetamunya. Nasiblah, bumi ini cukup beramanah menjalankan tugasan yang telah ditetapkan TUHAN kepadanya….

Kalau bumi ini bersifatkan manusia, entah di mana manusia ini hendak bermukim? Cukup membuktikan manusia itu terlalu ego dalam kebodohan membanggakan kesempurnaan sifatnya. Padahal ALLAH itu lebih dahsyat kesempurnaan-Nya. Hai, mau mencabar apa? Rezeki diberi jangan ditolak, bala jangan dimintak, maut jangan ditempah!

Gua rasa cukup setakat ini untuk kita membuka minda berfikir sejenak. Menyedari hakikat kita sebenarnya adalah HAMBA kepadaNya.

Andai kata-kata gua ini tidak disenangi gua memohon jutaan kemaafan atas kekasaran ini. Bukan bersifat menuding jari pada sapa-sapa, bahkan ianya adalah amaran untuk diri sendiri!!

P/s : Perjuangan hidup ini mencari redha ALLAH… Bukan mencipta nama untuk dibanggakan. Bersatulah wahai Ansarullah!! Kembali kepada Al-Quran dan As-sunnah… Itu pegangan kita semua. Usah terpedaya dengan helah musuh….

0 ulasan:

Catat Ulasan

Komen kaw2 yer..huhuhu

SEMAKAN DAFTAR PEMILIH

SangKelembai

SangKelembai

'Bout Me

Foto saya
Blog ini merupakan catatan yang berkisar tentang diri gua, namun turut menyentuh isu semasa dan persekitaran. Seorang yang agak simple dan 'selamber rock', tetapi serius dalam perkara yang dirasakan HAQ & BETUL. Suka memerhatikan tingkah laku orang, agak berterus terang, suka menguji dan susah memuji. Salam Kelembai...

TunjukAjarKuSifu

TunjukAjarKuSifu

IMAN...OK ke KO???

IMAN...OK ke KO???

KaTa-kAta HikMah

Carilah kebaikan, milikilah kebaikan, dan warisilah kebaikan.Kebaikan itu bukan hanya pada yang harum dan indah, tetapi juga ada pada yang busuk dan hodoh. Najis boleh ditukar menjadi baja. Penawar bisa ular datang dari racunnya.

Masa Depan Islam

Masa Depan Islam

Jom Usrah

Jom Usrah

Ulama' Meneraju Kepimpinan

Ulama' Meneraju Kepimpinan

BOIKOT MEDIA BN

BOIKOT MEDIA BN

Pengikut

Online

BoRak-BoraK


ShoutMix chat widget

Siasah

My Prem