Siiru 'Ala Barokatillah

Tidak Ada Insan Suci Yang Tidak Mempunyai Masa Lampau Dan Tidak Ada Insan Yang Berdosa Yang Tidak Mempunyai Masa Depan


Tawaddhu'kan Dirimu... Bukan Sekadar Muhasabah!!!

Manusia yang kenal dirinya sebagai hamba, akan terasa kerdil di hadapan Allah.Setiap apa yang ada padanya, hakikatnya adalah dari Allah yang esa bukan dari dirinya. Kerana itu tidak ada sebab untuk dia berbangga apatah lagi rasa memiliki segalanya.

Manusia yang beriman adalah manusia yang tawaduk.Pada hati sentiasa merendah diri. Sifat tawaduk tidak sedikit pun mengurangkan kemulian dan ketinggian darjah sesorang. Disisi Allah dia tinggi di sisi manusia dia dikasihi. mudah bergaul dan mesra, berbanding dengan manusia yang meninggi diri. Orang yang meninggi diri walaupun tidak terlahir dari percakapannya, tetapi dapat dikesan dari sikapnya.

"Kamu sembahla Allah dan janganla kamu mempersekutukanNya dan berbuatla baik kepada ibubapa,sahabat,anak2 yatim orang musafir dan jiran tetangga kamu. Sesungguhnya Allah tidak mengasihi orang yang sombong dan bermegah-megah" - Surah an-nissak : 36:114"

Untuk mendapatkan sifat tawaduk perlulah membuang sifat ego dalam hati.Hampir setiap manusia ada sifat ego. Ego menyebabkan kita sukar untuk memuliakan orang lain. Bila diri rasa berkebolehan lebih dari orang lain maka rasa kehambaan kepada Allah berkurangan.Ini di nyatakan dalam hadis qudsi iaitu "Kibir atau sombong itu selendangku, siapa yang memakai selendangku necaya dia tidak akan bau syurga"
Malah iman Ghazali menyatakan sifat ego ini hampir mustahil dibuang dari hati. Namun kita boleh mengurangkan dengan jangan mudah tersinggung atau menyinggung, berlapang dada, terima nasihat , pemaaf dan insafi diri.

Melawan sifat-sifat nagetif hendaklah dilakukan berterusan dengan sabar melakukannya.Ibarat air yang menitis di atas batu, akibat terlalu kerap, walaupun sedikit boleh melekukkan batu. Walaupun di peringkat awal terasa payah, mudah-mudahan bila kita usahakan, ianya menjadi sebahagian dari akhlak diri...

"Sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang taqwa dan orang-orang yang membuat kebajikan" - Surah al-israa' : 128

0 ulasan:

Catat Ulasan

Komen kaw2 yer..huhuhu

SEMAKAN DAFTAR PEMILIH

SangKelembai

SangKelembai

'Bout Me

Foto saya
Blog ini merupakan catatan yang berkisar tentang diri gua, namun turut menyentuh isu semasa dan persekitaran. Seorang yang agak simple dan 'selamber rock', tetapi serius dalam perkara yang dirasakan HAQ & BETUL. Suka memerhatikan tingkah laku orang, agak berterus terang, suka menguji dan susah memuji. Salam Kelembai...

TunjukAjarKuSifu

TunjukAjarKuSifu

IMAN...OK ke KO???

IMAN...OK ke KO???

KaTa-kAta HikMah

Carilah kebaikan, milikilah kebaikan, dan warisilah kebaikan.Kebaikan itu bukan hanya pada yang harum dan indah, tetapi juga ada pada yang busuk dan hodoh. Najis boleh ditukar menjadi baja. Penawar bisa ular datang dari racunnya.

Masa Depan Islam

Masa Depan Islam

Jom Usrah

Jom Usrah

Ulama' Meneraju Kepimpinan

Ulama' Meneraju Kepimpinan

BOIKOT MEDIA BN

BOIKOT MEDIA BN

Pengikut

Online

BoRak-BoraK


ShoutMix chat widget

Siasah

My Prem