Siiru 'Ala Barokatillah

Tidak Ada Insan Suci Yang Tidak Mempunyai Masa Lampau Dan Tidak Ada Insan Yang Berdosa Yang Tidak Mempunyai Masa Depan



Akhlak yang benar dan suci hasil dari Islam dan Iman yang benar dan suci juga. Ada orang mengatakan aku beriman tapi sebenarnya dia tidak beriman kerana akhlaknya tidak mencerminkan keimannya. Akhlak ialah pekara spontan. Ukhwah yang sejati hasil dari cinta dan kasih sayag yang sejati. Ada orang mengatakan aku cinta dan sayang padamu tapi tindakanya tidak menggambarkan apa yang diluahkan. Setiap perkara mesti melalui ujian sebelum diakui kebenaranya.

Ada ujian teori (mulut&hati) dan praktikal (perbuatan). Kedua-duanya mesti lulus. Kalau teori lulus tapi praktikal gagal namanya hipokrit. Kalau praktikal lulus tapi teori gagal namanya jahil. Ingt, sahabat sanggup menggadaikan nyawanya demi untuk mempertahankan Rasulullah s.a.w kerana cinta dan kasih sayang yang sejati pada Baginda s.a.w. Mereka akan bertindak spontan apabila Nabi dan Islam diganggu dan dihina. Tidak perlu disuruh setiap kali gangguan datang mengancam Nabi dan Islam.

Orang yang dahaga tidak perlu kita suruh untuk minum. Sahabat Nabi sanggup mati dan bergadai nyawa demi untuk mempertahankan sahabat yang lain dan mereka tidak pun perlu disuruh atau dipaksa. Semuanya ini akan lahir dari sebuah Iman, cinta dan kasih sayang yang benar. Hasil dari pentarbiyyahan yang jujur, suci, ikhlas dan luhur serta tiada tekanan dan paksaan. Jangan berbuat apa-apa, jangan cakap apa-apa dan jangan jadi sesiapa jika tidak mahu dikritik dan ditegur!!! Cerminlah dirimu...

0 ulasan:

Catat Ulasan

Komen kaw2 yer..huhuhu

SEMAKAN DAFTAR PEMILIH

SangKelembai

SangKelembai

'Bout Me

Foto saya
Blog ini merupakan catatan yang berkisar tentang diri gua, namun turut menyentuh isu semasa dan persekitaran. Seorang yang agak simple dan 'selamber rock', tetapi serius dalam perkara yang dirasakan HAQ & BETUL. Suka memerhatikan tingkah laku orang, agak berterus terang, suka menguji dan susah memuji. Salam Kelembai...

TunjukAjarKuSifu

TunjukAjarKuSifu

IMAN...OK ke KO???

IMAN...OK ke KO???

KaTa-kAta HikMah

Carilah kebaikan, milikilah kebaikan, dan warisilah kebaikan.Kebaikan itu bukan hanya pada yang harum dan indah, tetapi juga ada pada yang busuk dan hodoh. Najis boleh ditukar menjadi baja. Penawar bisa ular datang dari racunnya.

Masa Depan Islam

Masa Depan Islam

Jom Usrah

Jom Usrah

Ulama' Meneraju Kepimpinan

Ulama' Meneraju Kepimpinan

BOIKOT MEDIA BN

BOIKOT MEDIA BN

Pengikut

Online

BoRak-BoraK


ShoutMix chat widget

Siasah

My Prem