Siiru 'Ala Barokatillah

Tidak Ada Insan Suci Yang Tidak Mempunyai Masa Lampau Dan Tidak Ada Insan Yang Berdosa Yang Tidak Mempunyai Masa Depan

Pada 13 Jun 2009 (Sabtu) yang lepas telah berlangsung satu lagi program anjuran Akademi Ar Rasyidin (AR) iaitu Seminar Motivasi yang telah diadakan di Dewan, Akademi Ar Rasyidin. Proram ini merupakan program terakhir yang telah dianjurkan oleh pihak akademi bersempena dengan cuti sekolah. Alhamdulillah sambutan sangat menggalakkan dari ibu bapa untuk menghantar anak masing-masing untuk seminar ini.

Selaku staff AR, aku tidak ‘terpinggir’ dalam mengendalikan program ini setelah hampir 2 minggu berehat dalam mengendalikan sebarang program di atas sebab-sebab tertentu yang tidak dapat dielakkan.

Program seperti ini merupakan program ‘pebret’ aku kerana ianya melibatkan kanak-kanak.

Iklan : Aku suka kanak-kanak expecially baby ok... huhuhu...

Dengan menggunakan khidmat tenaga Farid Engineer sebagai Kor-Leader , SangKelembai,Damai Hijau dan Lokman Junior sebagai tenaga fesilitator, Alhamdulillah program berjalan lancar.

Pelbagai skill dan modul telah digunakan semata-mata untuk “menundukkan” kelicikan, kenakalan, dan sifat semulajadi (hiper-aktif) yang ada pada setiap diri peserta walaupun perangai-perangai mereka ini sepatutnya layak dilayan dengan pelempang dan penyiku jer. Hehehe... huhuhu...

Kemuncaknya adalah slot muhasabah yang telah diadakan di penghujung program. Slot yang aku selalu nanti-nantikan. Slot yang biasanya akan ada situasi “tangkap nangis”. Kali ni kami telah cuba menghadirkan konsep ketuhanan dan keibu bapaan dalam setiap diri para peserta.

LDK : Kerjasama

Aku tidak melepaskan peluang yang ada dengan hanya berdiam diri sahaja. Farid Engineer dan Damai Hijau memulakan rentak dan aku menambahkan lagi ‘kekusut-masaian’ yang telah tersedia ada.

Huahuahua... Ramai gak yang menangis sampai meraung-raung macam kena histeria atau penyakit sawan. Tapi kali ni lain sikit. Ada seorang peserta tu terlebih histeria walaupun slot muhasabah tu dah pun selesai.

“Nak balik... Nak balik... Adik nak jumpa umi, aboh... Nak balik...”

Lebih kurang macam tu la keadaan adik tu... Ganaz tak team aku... huhuhu... Anak didikan Cikgu Raja katakan. Ehuk2...

Ni la budak yang kena histeria tu. huhuhu...

Apa-apa pun, yang menjadi harapan bagi kami bukan hanya untuk kecohkan keadaan dan suasana atau semata-mata untuk menjayakan scene “tangkap nangis” tapi yang paling utama adalah untuk melahirkan seorang insan yang benar-benar memahami konsep bertuhan dan beribu-bapa serta mengamalkan adab-adab dalam Islam.

Program sehari suntuk itu diakhiri dengan penyampaian sijil seminar kepada semua peserta. Sijil dapat, ilmu pun dapat. Tak banyak, sikit pun jadi. Yang penting kita beramal. Ilmu yang banyak tetapi jika tidak beramal tiada gunanya berbanding seseorang yang mendapat ilmu yang sedikit tetapi istiqamah dengan ilmu tersebut. Ilmu yang baik je k!!!

Para peserta program Seminar Motivasi


“Sesungguhnya menulis itu satu kepuasan... Ntahpentah...”

0 ulasan:

Catat Ulasan

Komen kaw2 yer..huhuhu

SEMAKAN DAFTAR PEMILIH

SangKelembai

SangKelembai

'Bout Me

Foto saya
Blog ini merupakan catatan yang berkisar tentang diri gua, namun turut menyentuh isu semasa dan persekitaran. Seorang yang agak simple dan 'selamber rock', tetapi serius dalam perkara yang dirasakan HAQ & BETUL. Suka memerhatikan tingkah laku orang, agak berterus terang, suka menguji dan susah memuji. Salam Kelembai...

TunjukAjarKuSifu

TunjukAjarKuSifu

IMAN...OK ke KO???

IMAN...OK ke KO???

KaTa-kAta HikMah

Carilah kebaikan, milikilah kebaikan, dan warisilah kebaikan.Kebaikan itu bukan hanya pada yang harum dan indah, tetapi juga ada pada yang busuk dan hodoh. Najis boleh ditukar menjadi baja. Penawar bisa ular datang dari racunnya.

Masa Depan Islam

Masa Depan Islam

Jom Usrah

Jom Usrah

Ulama' Meneraju Kepimpinan

Ulama' Meneraju Kepimpinan

BOIKOT MEDIA BN

BOIKOT MEDIA BN

Pengikut

Online

BoRak-BoraK


ShoutMix chat widget

Siasah

My Prem